Promovarea prin portaluri


O a două modalitate de a regăsi informaţii utile în Internet este dată de utilizarea unui site Web din categoria portalurilor (cunoscute şi sub denumirea de directoare). Principala diferenţă dintre acestea şi motoarele de căutare constă în modul de achiziţie a înregistrărilor din baza de date. În timp ce un motor de căutare utilizează în general programe automatizate din categoria webbot, care navighează permanent în reţea în căutarea unor noi pagini, listarea într-un portal se bazează pe contribuţia umană, paginile adăugate fiind descoperite de către persoanele implicate în realizarea portalului fie în urma navigaţiei pe Internet, fie din mesajele trimise de către realizatorii de pagini Web. Astfel, cel mai complex exemplu din această categorie, Open Directory, care la jumătatea anului 2004 oferea peste 4,5 milioane de hiperlegături avea un număr estimat de nu mai puţin de 36000 de editori. În acelaşi timp LookSmart, un alt portal popular în Internet, care oferă 2,5 milioane de hiperlegături are angajaţi permanent 200 de oameni, plătiţi să navigheze Internetul în căutarea unor pagini noi timp de 8 ore zilnic.
O altă diferenţă între motoarele de căutare şi portaluri este dată de faptul că paginile primelor au o natura statică, predefinită, spre deosebire de cele oferite de către motoarele de căutare, care alcătuiesc dinamic o listă de hiperlegături, bazată pe cuvintele de căutare oferite de către vizitatori.
Avantajele unor portaluri constau însă în calitatea superioară a informaţiilor obţinute, analizate în prealabil de referenţi umani. Astfel, informaţiile sunt prezentate pe categorii, iar cuvintele cheie sunt furnizate fie de către persoanele responsabile de realizarea şi întreţinerea siturilor (webmaster), fie de
către referenţii motoarelor de căutare, spre deosebire de motoarele de căutare, care deduc aceste informaţii automat din conţinutul paginii.
De asemenea, informaţiile din portaluri sunt în general prezentate pe subcategorii, utilizatorul având posibilitatea de a parcurge diferitele categorii şi capitole, până când identifică informaţia sau hiperlegătura căutată. Ca un dezavantaj major, pentru portaluri, listarea siturilor noi apărute în Internet durează de regulă mult mai mult, fiecare modificare necesitând atenţia unui operator uman.
Promovarea unui site la nivelul unui portal este astfel mai simplă, dar şi mai anevoioasă, toate aceste servicii fiind prevăzute cu formulare standard, pe care webmasterii trebuie să le completeze în vederea listării paginii lor. Pentru promovare plătită există aceleaşi soluţii ca şi în cazul motoarelor de căutare, respectiv afişarea de bannere sau de hiperlegături de tip text, ca şi listarea într-o poziţie privilegiată în cadrul paginii cu referinţe. În cazul portalurilor însă, după cum s-a demonstrat, există o probabilitate mult mai ridicată de atragere a clienţilor interesaţi de informaţia sau serviciul oferit de pagina promovată, o concluzie firească a naturii calitativ superioare a portalurilor faţă de motoarele de căutare.

0 comments: