Principii de realizare a unui website


Există o multitudine de reguli, sfaturi sau principii de realizare a unui site. Este aproape imposibil ca o pagina să respecte toate aceste recomandări şi să fie în acelaşi timp funcţional. Cu toate acestea, cunoaşterea lor şi a motivelor care au stat în spatele formulării lor este esenţială, pentru a se putea lua o hotărâre în cunoştinţa de cauză legată de acceptarea limitărilor impuse de utilizarea lor, sau a insatisfacţiei pe care nerespectarea lor o poate genera în rândul utilizatorilor. De asemenea, având în vedere natura subiectivă a satisfacţiei utilizatorilor, acestea sunt strict reguli statistice, care nu garantează o satisfacţie totală în rândul clienţilor efectivi sau potenţiali, ci doar garantează o probabilitate mai mare de succes. Per total însă, utilizatorii tind să fie loiali acelor website-uri realizate cu respectarea principiilor de utilitate a paginilor.
Astfel, elementele de interfaţă ar trebui menţinute pe cât posibili simple şi funcţionale. În special realizatorii tineri de site-uri cad în capcana utilizării elementelor dinamice complexe, în special pentru a-şi demonstra capacitatea tehnică. Utilizatorii însă sunt interesaţi în primul rând de informaţii, „gadget”-urile fiind percepute în general ca o formă de distragere a atenţiei de la conţinutul informaţional, generând în marea majoritate a cazurilor nu apreciere pentru îndemânarea realizatorilor, ci frustrare31. Reducând elementele vizuale pe cât posibil, se va realiza o expunere superioară a celor esenţiale, păstrate în pagină.
De asemenea, nu este obligatorie ocuparea întregului conţinut al paginii. Spaţiile libere la rândul lor pot contribui la lizibilitatea şi aerul lejer al paginii, la fel cum elementele vizuale atent folosite duc la creşterea gradului de reţinere a informaţiilor din pagină32. Utilizarea spaţiilor libere este în general mai folositoare decât crearea de structuri artificiale în cadrul paginii, în cadrul cărora să fie organizate obiectele prezentate, fiind în acelaşi timp mai plăcută din punct de vedere estetic.
O pagină trebuie concepută având tot timpul în vedere utilizatorii, care trebuie să fie permanent conştienţi despre acţiunile care le sunt permise în cadrul paginii, rezultatele acestora, ca şi modalitatea prin care aceste acţiuni pot fi întreprinse. Spre exemplu, un buton sugera vizitatorilor faptul că poate fi apăsat (click cu mouse-ul) sau din contră, că este inactiv (pare deja apăsat, sau textul este încercuit). Similar, obiectele care nu pot fi utilizate activ nu ar trebui să fie prezentate în aceiaşi manieră precum cele active (texte de culoare albastră subliniate) pentru a nu induce confuzie în rândul utilizatorilor. În aceiaşi categorie intră şi imaginile de tip icon, cele mari şi cu un conţinut simplu fiind preferate de către utilizatori celor de dimensiune redusă şi cu un conţinut complex33. Etichetele descriptive, precum „salvează”, „înapoi” sau „browse” sunt cea mai bună soluţie pentru a sugera utilizatorilor acţiunile asociate diferitelor elemente vizuale din pagină.
O structură comună şi echilibrată a paginilor site-ului reprezintă un alt element major în realizarea unui website apreciat de către publicul ţintă. La nivel subconştient, mintea umană caută în permanenţă o ordine în spaţiul ambiant. Chiar dacă nu există o structură predefinită, mintea umană va încerca să impună o astfel de structură34. Spre exemplu, atunci când se poziţionează o serie de elemente în ecran, cele de importanţă maximă ar trebui să ocupe partea superioară şi centrală a acestuia, în timp ce elementele de o relevanţă secundară ar trebui poziţionate în lateral şi în josul paginii. Similar, obiectele vizuale mari ar trebui plasate către centrul paginii, în timp ce obiectele vizuale mai mici ar trebui să se afle către margini.
Unitatea elementelor de interfaţă în ansamblul paginilor site-ului este esenţială în realizarea unui sentiment de apartenenţă a acestora într-un sistem funcţional unic. Astfel, elementele de interfaţă ar trebui să fie similare în aspect şi funcţionalitate la nivelul întregului website. Similar, elementele grafice precum fundalul, tipul, culoarea şi mărimea fontului, împărţirea generală a paginii sau tipul de butoane trebuiesc folosite în mod consistent în ansamblul site-ului şi în conformitate cu aşteptările utilizatorilor.
Un alt element important în realizarea unui website apreciat de către vizitatori este dat de activităţile de mentenanţă a acestuia. Verificarea frecventă şi completă a informaţiilor şi a elementelor active din cadrul site-ului adeseori duce la descoperirea unor probleme de utilitate care, necorectat, pot duce la scăderea traficului din site. În plus, este percepută ca o dovadă de profesionalism şi respect pentru utilizatori să răspundeţi mesajelor de feedback primite (în acest moment, doar 60% dintre site-urile din Internet care au formulare de feedback răspund utilizatorilor care îi contactează). În plus, înainte de a fi promovat în Internet, paginile trebuiesc verificate atent pentru a fi eliminate greşelile de ortografie sau exprimare, care duc la o percepţie negativă printre vizitatori (produsele şi informaţiile oferite vor fi percepute ca fiind de o calitate inferioară).
În sfârşit, datorită limitărilor inerente standardului HTML, diversele browsere au făcut extensii proprii ale acestor limbaje, extensii care nu sunt recunoscute în multe cazuri de către celelalte browsere (meniurile active realizate în JavaScript sunt funcţionale în Netscape Navigator, dar nu şi în Internet Explorer, acesta interpretând limbajele JScript şi VisualBasic). Aşadar, realizarea paginilor care nu pot fi complet vizualizate în anumite browsere conduce la insatisfacţie în rândul utilizatorilor acestora, pierzându-se astfel dintre utilizatorii potenţiali ai website-ului. Similar, paginile realizate cu ajutorul standardului HTML apar uşor diferit pe echipamente hardware cu rezoluţii diferite, motiv pentru care este utilă verificarea aspectului paginilor pentru principalele rezoluţii utilizate de către utilizatorii Internet. În sfârşit, testarea aspectului şi funcţionalităţii site-ului pe diverse platforme (PC, Apple, SUN, PDA, etc.) este recomandabilă în cazul în care utilizatorii vor accesa paginile folosindu-se de o paletă largă de soluţii hardware.
Utilizarea unui nume de domeniu intuitiv şi reprezentativ poate fi unul dintre elementele esenţiale ale succesului în Internet. De asemenea, site-ul ar trebui înregistrat cu un număr de alias-uri (adrese alternative), pentru a creşte probabilitatea ca utilizatorii să îl găsească rapid.

0 comments: