Promovarea prin motoare de cautare


Majoritatea utilizatorilor Internetului identifică resursele disponibile în reţea apelând la un aşa¬numit motor de căutare. Acestea reprezintă metoda modernă de cartografiere a resurselor navigabile din Internet, pagini Web specializate în căutarea şi catalogarea diverselor resurse de tip Web disponibile, oferind apoi clienţilor lor liste cu site-uri catalogate în funcţie de termenii de indexare pe care aceştia îi prezintă sub forma cuvintelor de căutare.
În fapt, în Internet, motoarele de căutare sunt cele mai vizitate şi mai populare site-uri, exemple precum Yahoo!, Google sau AltaVista intrând deja în istoria societăţii informaţionale. Mezina acestora, Google, liderul de piaţă în acest moment printre motoarele de căutare a reuşit performanţa ca, în această vară, atunci când au fost cotată la bursa din New York, „să adune nu mai puţin de 1,7 miliarde de dolari, devenind de departe cea mai bine cotată companie cu activitate în principal la nivelul Internet-ului, depăşind cu mult recordul deţinut de librăria virtuală Barnes şi Nobles, care au adunat „doar” 431 de milioane, la debutul pe piaţă din 1999” (Carrel, 2004). În fapt, cei de la Google au reuşit performanţa de a depăşi firme de tradiţie şi cu o infrastructură demnă de invidiat din economia tradiţională, precum compania General Motors, fabricanta unor mărci precum Ford, Chevrolet, GMC sau Pontiac sau operatorul de servicii de comunicaţie ATşiT. Fiecare dintre aceste companii depăşeşte o sută de mii de angajaţi, spre deosebire de cei 2000 de oameni care lucrau pentru Google la momentul lansării acestora pe piaţa publică de capital.
La nivel funcţional, un motor de căutare presupune existenţa a două elemente distincte, care diferenţiază produsele din această categorie şi le-au asigurat, de-a lungul timpului, avantaje strategice în piaţă. În primul rând, o bază de date cu adresele (URL-urile) resurselor disponibile în Internet, indexate în funcţie de cuvintele cheie care descriu pagina respectivă, titlul ei, precum şi porţiuni semnificative din textul conţinut pe pagina considerată. Dimensiunea, şi mai ales modul de achiziţie a informaţiilor corespunzătoare, reprezintă principalul criteriu de apreciere a unui motor de căutare. Primii competitori serioşi pe această piaţă, Yahoo!, au folosit o metodă care acum poate părea hilară, dar baza lor de date cu pagini Web a fost iniţial creată prin munca unui grup numeros de salariaţi, plătiţi să navigheze în Internet timp de opt ore pe zi şi să adauge, manual, informaţiile găsite în baza de date. Cei care au produs prima revoluţia pe piaţa motoarelor de căutare au fost cei de la AltaVista, care au brevetat un aşa-numit webbot, un program din clasa inteligenţelor artificiale care realizează în mod automat achiziţia şi indexarea paginilor din Internet pe baza referinţelor (URL-urilor) existente în paginile deja adăugate. De-a lungul anilor au existat competiţii foarte acerbe între motoarele de căutare pentru atingerea în premieră a unor praguri psihologice în ceea ce priveşte numărul de pagini distincte indexate (adăugate la baza proprie de date). Astfel, cele 10 milioane de pagini indexate de Yahoo! la începutul anului 1996 au părut total ineficiente când cei de la AltaVista, proaspăt apăruţi pe piaţă, au anunţat un total de 50 de milioane de pagini în baza de date. Tot AltaVista au fost primii care au depăşit ştacheta de 100 de milioane de pagini în cursul anului 1997, pentru a se vedea depăşiţi de NorthernLight la începutul lui 1998, care a pretins indexarea a peste 150 de milioane de pagini. Întrecerea a continuat cu apariţia unui alt competitor important în fruntea clasamentului, AllTheWeb înregistrând 200 de milioane de pagini în cursul anului 1999. Competiţia a fost dusă brusc la un cu totul alt nivel în iunie 2000, la momentul lansării Google având o bază de date cu nu mai puţin de 500 de milioane de pagini unice. AllTheWeb au revenit în fruntea clasamentului în anul 2002, cu o cifră de peste 2 miliarde de pagini indexate, pentru a fi din nou depăşiţi de cei de la Google în anul următor, ştacheta fiind în acest moment fixată la nu mai puţin de 4 miliarde de pagini.
Dar nu numai dimensiunea este un criteriu important în aprecierea unei baze de date, ci şi actualitatea acesteia, măsurată în cazul motoarelor de căutare cu ajutorul aşa-numitei rate de
reactualizare (refresh) a bazei de date, lideri în acest moment pe piaţă fiind consideraţi tot Google, cu o rată de reactualizare completă a bazei de date de zece zile.
În sfârşit, un alt criteriu esenţial în aprecierea motoarelor de căutare este dat de modul de alcătuire a listei de rezultate. În general, fiecare motor de căutare are propriul algoritm proprietar de realizare a listei de hiperlegături oferite utilizatorilor pentru fiecare combinaţie de termeni de căutare, însă în fiecare caz se ţine seama de distanţa (numărul de cuvinte distincte care le despart) la care termeni de căutare se găsesc în documentul Web oferit. Spre exemplu, algoritmul Google, intitulat PageRank, ia în considerare şi numărul de referinţe externe către un anumit document Web (alte pagini în care există hiperlegături către documentul considerat), respectiv numărul total de vizite iniţiate din paginile Google către respectivul site.
Un motor de căutare este locul prin care se perindă aproape permanent utilizatorii Internet, motiv pentru care este ideal pentru plasarea bannerelor şi a celorlalte mesaje publicitare ale dumneavoastră. Spre exemplu, la începutul anului 2003 Google oferă zilnic nu mai puţin de 250 de milioane de răspunsuri utilizatorilor săi, în timp ce Inktomi, motorul de căutare deţinut de cei de la Yahoo! estima aproximativ 80 de milioane de pagini oferite zilnic celor care îi foloseau serviciile pentru a identifica diverse resurse disponibile în Internet. Ca argument suplimentar, „41% dintre persoanele care au făcut cumpărături pe Internet au fost referiţi în paginile magazinului virtual de către un motor de căutare” (Sullivan, 2003).
Pe lângă modalitatea tradiţională de promovare într-un site, prin afişarea de bannere în locuri vizibile, un motor de căutare oferă o soluţie alternativă, extrem de populară şi de eficientă la nivelul Internetului: plasarea unei hiperlegături către pagina Web promovată într-o poziţie fruntaşă a listei de rezultate oferite utilizatorilor de către motoarele de căutare pentru termenii de căutare reprezentativi pentru site-ul considerat. Astfel se asigură atât generarea unui număr semnificativ de vizitatori, aproape majoritatea celor care solicită o listă cu rezultate motoarelor de căutare alegând una dintre primele cinci hiperlegături din listă, cât şi faptul că cei care vizitează sunt interesaţi de tipul de informaţie prezentat în site-ul promovat. Acest tip de reclamă, ce a generat încasări de peste 1,6 miliarde de dolari în anul 2003, reprezintă în fapt peste 25% dintre cheltuielile de promovare în Internet. Practic, cei care doresc o astfel de listare privilegiată îşi aleg unul sau o combinaţie de cuvinte cheie, pe care le consideră reprezentative pentru pagina pe care o promovează, iar în schimbul unei sume de bani motorul de căutare le asigură că pentru o perioadă determinată, sau pentru un anumit număr de căutări independente, va plasa hiperlegătura către site-ul clientului într-o poziţie privilegiată convenită în lista de rezultate.
Bineînţeles, chiar şi fără a fi nevoiţi să plătiţi pentru o listare favorabilă, este obligatorie prezenţa paginii promovate în lista de rezultate a motoarelor de căutare importante. Acest lucru este realizat diferenţiat în funcţie de motorul de căutare considerat. Astfel, pentru apariţia în paginile Yahoo! este necesar să semnalaţi apariţia paginii dumneavoastră celor de la Yahoo! prin completarea unui formular special disponibil în site-ul lor. Pe de altă parte, metoda cea mai simplă de apariţie în baza de date a celor de la Google este apariţia unei hiperlegături către site-ul promovat în paginile unui alt site, deja existent în baza de date Google. Având în vedere rata de reactualizare de zece zile a acestora, practic în cel mult zece zile de la apariţia respectivei hiperlegături site-ul promovat va fi parte din baza de date a motorului de căutare. De asemenea, există şi varianta utilizării unui serviciu specializat în listarea siturilor în motoarele de căutare, serviciu îndeplinit însă contra cost sau în schimbul publicării în site-ul promovat al unui banner al acelui serviciu, un astfel de model fiind www.submit.com sau site-ul românesc www.trafic.ro.

0 comments: