Articole, texte si informatii pe website


Felul în care este prezentat textul în paginile unui website poate avea un aspect hotărâtor în decizia vizitatorilor de a reveni sau de a cumpăra produsele oferite. Este recomandabilă utilizarea unui singur font în tot site-ul, iar dacă acest lucru nu este posibil, numărul de fonturi utilizate nu ar trebui sub nici un motiv să depăşească trei, în caz contrar generându-se un efect de confuzie şi dezordine printre utilizatori. În plus, la nivelul fiecărei pagini ar trebui făcut totul să se utilizeze un singur font, informaţiile de aceiaşi importanţă fiind reprezentate folosindu-se aceiaşi mărime a caracterelor şi aceiaşi culoare. De asemenea, este important să folosiţi un font larg răspândit, fondurile specifice sau create special pentru diferitele pagini neputând să fie interpretate pe echipamentele pe care acestea nu au fost instalate prealabil. Astfel, s-a constatat că cele mai utilizate fonturi sunt în general cele care realizează caracterele pe un spaţiu cubic, de 10, 12 sau 14 pixeli. Într-un studiu efectuat la o rezoluţie de 1024 x 768 de pixeli (utilizată de majoritatea utilizatorilor Internet în momentul de faţă), s-a constatat că nu există diferenţe semnificative în ceea ce priveşte lizibilitatea şi asimilarea informaţiilor prezentate cu fonturile clasice Arial, Courier New, Georgia, Century Schoolbook, Tahoma Times New Roman şi Verdana52. Aceasta însă nu înseamnă neapărat că n-ar exista diferenţe obiective între acestea, din punct de vedere al utilizării lor în Internet. Astfel, studii de utilitate au demonstrat că Times New Roman şi Arial sunt citite mult mai rapid decât Courier New, Century Schoolbook şi Georgia, în special datorită faptului că sunt mult mai folosite, creierul uman fiind mai rapid în a recunoaşte forma literelor şi a cuvintelor. La nivelul unui document de 10 pagini, scris cu font de dimensiune 10, diferenţa a fost de până la 100 de secunde în favoarea Times New Roman. Pe de altă parte, din punctul de vedere al lizibilităţii, fonturile Arial şi Courier sunt considerate cele mai practice, Comic fiind cel mai greu lizibil în perspectiva utilizatorilor53. De asemenea, când se pune problema fontului preferat de către utilizatori, acelaşi studiu a ajuns la concluzia că Arial întruneşte cele mai multe voturi, urmat de Times New Roman şi Verdana, fonturile de dimensiunea 12 fiind preferate celor de dimensiunea 10. În Internet însă problema fonturilor folosite este ceva mai complexă, standardul HTML utilizând o altă dimensiune, care este adaptată la rezoluţia utilizatorului, fiind modificat proporţional cu aceasta. În general, pentru rezoluţia de 1024 x 768 dimensiunea HTML 1 este asimilată cu cea de 10 pixeli, 2 cu 12 pixeli, 3 cu 14 pixeli şi aşa mai departe. Textele ale căror caractere au o dimensiune mai mică de 10 pixeli ar trebui evitate, pentru că pe monitoarele cu o rezoluţie foarte mare acestea devin ilizibile.
Lungimea optimă a unui rând în Internet este dependentă de mai mulţi factori. Astfel, în general se recomandă rânduri cu o lungime de aproximativ 11 cuvinte, sau de 40 până la 60 de caractere, în locul celor lungi, care ocupă întregul ecran. Asta pentru că rândurile lungi necesită o mişcare oculară suplimentară, ceea ce creşte probabilitatea pierderii rândului curent de citire. De asemenea, studii de utilitate au scos în evidenţă faptul că liniile lungi sunt mai greu de citit şi de asimilat54.
În plus, eventualele imagini sau culori existente în fundalul paginilor Web pot cauza un efect negativ în ceea ce priveşte lizibilitatea şi asimilarea informaţiilor. Studiile au demonstrat că fundalurile simple duc la o viteză de regăsire a informaţiilor superioară, însă un element esenţial este contrastul dintre text şi fundal55. De asemenea, este de reţinut faptul că doar cele 24 de culori de bază sunt prezentate identic pentru toate echipamentele hardware (monitoarele, telefoanele mobile, PDA, etc.) care pot accesa aceste pagini Web, restul culorilor fiind uşor diferite de la caz la caz, motiv pentru care este recomandată testarea paginilor, în cazul utilizării fundalurilor colorate, pentru toate echipamentele hardware despre care se ştie că vor fi utilizate cu precădere pentru vizualizarea site-ului realizat. Acelaşi test a scos la lumină faptul că textele scrise cu caractere închise la culoare pe un fundal luminos sunt cu până la 26% mai lizibile decât cele scrise cu caractere luminoase pe un fundal întunecat. Pe de altă parte, prima variantă poate genera erori de redare pe anumite echipamente hardware, motiv pentru care este evitată în unele circumstanţe. Cele mai greu lizibile combinaţii de culori au fost determinate a fi cele din categoria caracterelor verzi pe fundal galben sau albastru, albe pe fundal roşu sau verde, respectiv gri pe albastru.
În jur de 8% dintre bărbaţi şi 0,5% în rândul femeilor au o problemă care îi împiedică să perceapă în mod corect culorile. La nivelul Internetului, în jur de 4% dintre utilizatori au o problemă legată de percepţia culorilor56. În general, este recomandabilă utilizarea unei combinaţii de culori care realizează un contrast puternic. Anumite combinaţii de culori frustrează utilizatorii şi fac textul virtual ilizibil pentru persoanele cu dizabilităţi în perceperea culorilor, pentru care diferenţele între roşu, verde, maro sau roz pot fi aproape imperceptibile.
În sfârşit, este util să evitaţi utilizarea textelor scrise exclusiv cu majuscule. În general, s-a constatat că utilizatorii au nevoie de o perioadă cu aproximativ 10% mai îndelungată decât în cazul textelor scrise cu minuscule pentru a le asimila, efortul fiind şi mai obositor pentru creier, obişnuit să perceapă formele cuvintelor scrise cu minuscule. În plus, textele scrise exclusiv cu majuscule sunt asimilate în Internet cu un discurs coleric şi agresiv.

0 comments: