Etape ale realizării unui site


Procesul de realizare a unui website în general este compus din patru etape distincte: planificarea, pregătirea, crearea şi implementarea acestuia.
1. Planificare
Planificarea realizării unui site, în Internet sau în oricare altă reţea, implică înţelegerea condiţiilor specifice şi a limitărilor inerente acestui instrument de marketing. Primul element care necesită clarificat îl reprezintă obiectivele de marketing ale site-ului realizat. Creşterea notorietăţii organizaţiei, sporirea vânzărilor sau strângerea de informaţii despre clienţii efectivi şi cei potenţiali reprezintă obiective posibile ale unui astfel de instrument, cu efecte directe asupra tipul şi complexităţii site-ului planificat. Astfel, poate fi vorba despre un site de prezentare a organizaţiei, despre un magazin virtual, despre un site axat în special pe relaţiile cu clienţii, sau pur şi simplu un site care să ofere elemente de divertisment. Costurile creării şi operării unui astfel de site sunt printre primele pe această listă, completată de alte elemente logistice, precum spaţiul pe server disponibil, lungimea de bandă pusă la dispoziţie pentru comunicare sau personalul implicat în realizarea proiectului. De asemenea, identificarea vizitatorilor potenţiali, a profilului lor demografic şi a aşteptărilor pe care le vor avea reprezintă un alt element important care trebuie stabilit în această etapă iniţială.
Selectarea instrumentelor de realizare a website-ului se realizează de asemenea în această etapă. Astfel, se poate opta pentru realizarea unor pagini direct în codul sursa HTML, cel utilizat de programele din categoria clienţilor de web pentru vizualizarea paginilor, sau în cazul în care se doreşte realizarea unei aplicaţii complexe, din categoria magazinelor virtuale sau a forumurilor se poate alege un limbaj de programare adaptat pentru aplicaţiile din Internet, precum Java RMI, DCE, DCOM, ASP sau PHP. Sau se poate opta pentru utilizarea unui program din categoria editoarelor HTML, care generează pagini web într-un mod vizual, exemplele din această categorie incluzând Microsoft FrontPage, Macromedia DreamWeaver, Adobe PageMill sau NetObject Fusion. De asemenea, în această fază se ia decizia în ceea ce priveşte realizarea unui server Web propriu sau închirierea unui spaţiu de găzduire pe serverul unei companii specializate în acest tip de serviciu.
2. Pregătirea instrumentelor
Etapa de pregătire a site-ului presupune în primul rând determinarea conţinutului acestuia. În funcţia de scopurile specificate în etapa anterioară şi de tipul site-ului ce va fi realizat, este identificat şi sistematizat conţinutul informaţional al paginilor, elementele multimedia pe care acestea le vor conţine (logo-ul companiei, grafice, sunete, prezentări video), fonturi şi alte elemente care ţin de formatarea paginilor.
3. Codificare
Etapa cu numărul trei presupune crearea efectivă a paginilor din website. Conceperea aspectului general al paginilor din website este un alt element realizat în această primă fază. Pagina principală, cea pe care vor fi îndrumaţi utilizatorii la prima lor vizită pe website, reprezintă cel mai important element al proiectului, fiind în general şi primul conceput. Activităţile din această etapă în general constau în formularea textelor, crearea imaginilor, a structurii de navigaţie din site, a hiperlegăturilor interne şi externe, ca şi a elementelor active, precum meniurile, butoanele sau formularele interactive.
În spatele oricărei pagini vizibile în Internet există o sursă realizată folosindu-se standardul HTML (HyperText Markup Language). Etichetele (tag-urile) HTML sunt incluse în documentele de tip text într-un mod direct (fără a mai fi nevoie de compilare, precum în cazul limbajelor de programare), acestea fiind apoi interpretate de către programele din categoria clienţilor web (cunoscute şi sub denumirea de browsere) precum Microsoft Internet Explorer, Netscape Navigator, Mozilla sau Opera. Etichetele HTML precizează browserelor modul în care va fi afişat conţinutul documentelor sursă, inclusiv elementele multimedia (poze, audio, video) şi cele active (meniuri, butoane, etc.).
4. Implementare
În sfârşit, după ce site-ul este realizat, urmează etapa implementării sale, mai exact a „ridicării” pe un server Web pentru a putea fi vizibil în Internet. Această etapă debutează cu testarea şi verificarea amănunţită a tuturor paginilor şi informaţiilor pe care acestea le conţin, atât offline, în afara reţelei, cât şi după publicare, pentru a putea fi îndepărtate eventualele discordanţe, erori sau disfuncţionalităţi. După ce se stabileşte că site-ul este în totală concordanţă cu specificaţiile sale şi perfect funcţional, se trece la etapa de promovare a sa, fără de care obiectivele sale de marketing, formulate în etapa iniţială de realizare, sunt imposibil de atins.

0 comments: