Identificarea oportunităţii marketingului pe Internet


Identificarea oportunităţii marketingului pe Internet
Internet are deja un impact fundamental asupra modului în care întreprinderile comunică cu clienţii şi furnizorii lor, modului în care persoanele îşi caută de lucru, modului în care consumatorii găsesc informaţii şi servicii, şi asupra felului cum sunt transmise ştiri şi publicitate.
Internet oferă un instrument excelent de comunicaţie care poate ajunge la zeci de milioane de utilizatori. Faptul de a face marketing pe Internet necesită inclusiv cheltuieli mai mici decât marketingul clasic, dar aşa cum s-a arătat în capitolul 1, marketingul pe Internet nu substituie marketingul clasic ci îl completează. De aceea înainte de a lua decizia de face marketing pe Internet trebuie considerate câteva întrebări referitoare la oportunitatea abordării acestei căi:
• Poate beneficia tipul afacerii mele de avantajele pe care le aduce marketingul pe Internet? Cu alte cuvinte se justifică cheltuielile suplimentare cu această abordare prin influenţarea semnificativă a rezultatului meu? (în acest context, rezultatul are în vedere nu atât cifra de afaceri, cât atingerea obiectivelor de marketing: notorietate, penetrare pe noi pieţe, informare la timp, cucerirea unei noi clientele, etc. - vezi capitolul 1 - avantaje faţă de concurenţă). Răspunsul la aceste întrebări este esenţial pentru că nu toate tipurile de afaceri devin mai rentabile pe Internet. Chiar dacă în unele ţări s-a extins pe Internet inclusiv comerţul cu bunurile de consum, totuşi trebuie analizat contextul de factori proprii fiecărei afaceri, factori care ţin de : tipul de produs (produsul în sens global - inclusiv serviciile - ), modalităţi de distribuţie, modalităţi de plată, clienţi ţintă, etc. De exemplu, în România comerţul cu bunuri de consum prin Internet încă nu se poate realiza datorită gradului scăzut de înzestrare a populaţiei cu computere, dintre cei care deţin computere puţini îşi mai permit şi conectarea la Internet, iar dintre cei conectaţi la Internet o infimă parte ar fi dispuşi să facă achiziţii prin Internet.
• Care sunt obiectivele de marketing pentru marketingul pe Internet şi dacă această nouă abordare aduce un plus de eficienţă faţă de marketingul clasic?
Obiectivele deja discutate în capitolul 1 pot fi structurate în trei categorii :
a) comerţ prin reţeaua Internet (implică toate componentele mixului de marketing);
b) promovare prin reţeaua Internet (implică utilizarea pentru promovare a serviciilor Internet prezentate în capitolul 2);
c) informare, cercetare prin reţeaua Internet.
Aceste trei categorii vor fi dezbătute mai pe larg în cadrul politicilor de marketing. Aceste obiective trebuie să fie realiste în contextul mediului în care funcţionează firma şi în măsura în care bugetul de marketing îi permite.
• îmi permite această abordare să ajung la clienţii mei ţintă? Faptul că reţeaua este utilizată de milioane de persoane din întreaga lume, nu garantează că printre aceste milioane se află şi clienţii mei ţintă, mai ales dacă se urmăreşte comercializarea unui produs la care clienţii sunt persoane fizice. În privinţa eficienţei publicităţii şi cercetării directe pe Internet anexa 1 evidenţiază câteva aspecte ce au rezultat în urma unui chestionar realizat de Coleen Kohoe de la Georgia Institute of Technology USA, referitor la felul în care internauţii răspund la marketingul prin Internet.
• Sunt informat suficient referitor la regulile de desfăşurare a afacerilor pe Internet? Regulile de etichetă pe Internet sunt foarte stricte când e vorba de marketing comercial şi reclamă. Dacă nu se ţine cont de aceste reguli, vei fi asaltat de un baraj de mesaje murdare de la utilizatori care nu aprobă tactica ta. Chiar dacă se crede că nu se merită efortul pentru doar câteva plângeri, trebuie să-ţi aminteşti că dacă atragi prea multă publicitate proastă contul tău Internet va fi închis. Mai multe detalii referitor la bunele practici şi căile de urmat pentru a evita neplăcerile pe Internet se găsesc la subtitlul “Precauţie, securitate şi obiceiuri”.
• Dispun de personal pregătit pentru a se ocupa de marketing pe Internet?
Răspunsul la această întrebare presupune două aspecte:
a) există personal însărcinat cu marketingul pe Internet;
Pentru a crea site-ul Web e recomandat să se apeleze la un consultant. După crearea lui, acesta nu trebuie uitat. în firmă trebuie să existe în permanenţă cineva care să ştie despre ceea ce se doreşte a se realiza prin prezenţa pe Internet şi cum să folosească instrumentele. Personalul însărcinat va avea grijă să actualizeze informaţiile pe site în mod regulat şi să verifice mesajele poştei electronice o dată sau de două ori pe zi.
b) personalul existent este pregătit.
Pregătirea personalului trebuie să constea în primul rând în pregătirea de
marketing, cu atât mai mult atunci când Internetul se foloseşte ca instrument de culegere a
informaţiilor, de cercetare, de publicitate. Pe de altă parte, marketingul pe Internet are anumite particularităţi şi ca atare personalul trebuie să fie instruit în marketingul pe Internet care implică cunoaşterea folosirii instrumentelor Internet în marketing, a regulilor de eficienţă a marketingului pe Internet şi a regulilor de etichetă.

0 comments: