Măsurarea succesului unui website


Unul dintre cele mai importante aspecte al oricărei campanii de marketing este determinarea gradului de reuşită al acesteia. Acest lucru este mult mai facil în Internet decât în economia reală, pentru că mediul digital permite un control strict şi în timp real al tuturor operaţiunilor desfăşurate online. În fapt, există atât de multe modalităţi de măsurare a succesului în Internet, încât alegerea celor mai relevante poate reprezenta o adevărată problemă.
1. Viteza de încărcare
Un website de succes va fi totdeauna dependent de lungimea de bandă cu care serverul pe care este instalat accesează Internetul. Astfel, un website trebuie să răspundă în paralel unui număr semnificativ de utilizatori (Google au capacitatea de a răspunde la până la 20 de milioane de utilizatori simultan!), iar lungimea de bandă, în combinaţie cu mărimea paginilor furnizate utilizatorilor, rezultă în numărul maxim de utilizatori cărora le poate fi prezentat site-ul la un moment dat. Fără discuţie, dacă numărul de utilizatori simultani este superior celor pe care serverul Web poate să-i servească, atunci frustrarea celor care nu vor primi serviciul promis, sau îl vor primi cu întârziere, va fi ridicată. Există servicii independente în Internet utilizate pentru măsurarea numărului de utilizatori simultani pe care un server Web poate să-i servească (una dintre metricile esenţiale ale unui website), incluzând Keynote Systems (www.keynote.com), care oferă şi informaţii din perspectiva clienţilor, mai exact, în funcţie de lungimea de bandă cu care aceştia, la rându-le, accesează Internetul, se poate determina timpul pe care vor fi nevoiţi să-l petreacă aşteptând încărcarea unui pagini.
2. Jurnale de acces
Astfel, o bună perioadă de timp utilizarea contoarelor (counter) a fost o modalitate frecventă de a cunoaşte în orice moment numărul total de vizitatori ai unui site şi de a scoate în evidenţă şi în ochii vizitatorilor popularitatea paginii. Deşi folosită în continuare, această metodă este acum, în majoritatea cazurilor, considerată naivă, iar contoarele sunt ascunse şi disponibile doar administratorilor aplicaţiei. Suplimentar, fiecare server Web actualizează automat şi permanent o serie de jurnale legate de paginile oferite spre vizualizare. Astfel, pot fi utilizate o serie de informaţii despre vizitatorii unui site precum numărul acestora, frecvenţa vizitelor, numărul de pagini vizitate, zona geografică din care provin, pagina Web din care au venit pe site-ul considerat, respectiv pagina către care s-au îndreptat la plecare. De asemenea, poate fi identificată cea mai vizitată pagină a site-ului, momentul zilei în care aceste pagini sunt vizitate, pagina pe care vizitatorii petrec cel mai mult timp sau preferată ca punct de intrare în site-ul considerat.
Analize mai complexe asupra jurnalelor de conectare ale serverului pot să oferă informaţii chiar mai utile, precum tiparul de acces în site, şi, mult mai important, segmentarea utilizatorilor. Astfel, se poate determina cine şi la ce ore intră pe site-ul dumneavoastră, ce informaţii accesează femeile, respectiv bărbaţii, sau care este pagina preferată a vizitatorilor din Ardeal, respectiv a celor din Oltenia. Sau, se poate determina comportamentul de cumpărare al vizitatorilor care intră pe site-ul dumneavoastră pe pagina de întâmpinare, spre deosebire de comportamentul utilizatorilor care intră pe site direct în paginile de prezentare a produselor.
3. Cookie
Sub denumirea de cookie au fost lansate în Internet o serie de instrumente extrem de controversate, în principal din perspectiva anonimităţii şi accesului privat presupus de marea majoritate a participanţilor în această reţea. Un cookie reprezintă un fişier text ataşat paginilor web trimise utilizatorilor, care conţine un cod unic de identificare a vizitatorilor, aceştia pierzându-şi astfel anonimitea în perioada în care se află în paginile site-ului care a generat cookie-ul. Pe măsură ce vizitatorul trece dintr-o pagină în alta, acest fişier înregistrează traseul pe care vizitatorul îl parcurge, determinându-se astfel elementele de interes pentru acesta. Personalizarea în Internet se bazează în mare parte pe acest procedeu, paginile de întâmpinare personalizate realizându-se, spre exemplu, în funcţie de paginile vizitate anterior în site. Acest procedeu este asociat fiecărui browser, astfel încât dacă veţi vizita pagina Amazon (www.amazon.com) de exemplu, chiar dacă în Internet Explorer sunteţi întâmpinaţi cu un mesaj de bun venit personalizat, în Netscape Navigator spre exemplu, acest mesaj va lipsi. Per ansamblu, cookie-ul ajută la transformarea experienţei de navigare în Internet într¬una mult mai plăcută pentru utilizatori, dar cu preţul pierderii, într-o oarecare măsură, a anonimităţii activităţilor lor. De asemenea, sunt esenţiale în cazul magazinelor virtuale pentru menţinerea în coşul de cumpărături a diverselor articole puse acolo, de la o vizită până la următoarea.
Informaţiile utilizabile în marketing pe care le oferă un cookie sunt limitate, dar în acelaşi timp extrem de importante. Aşa cum am mai spus, cunoaşterea obiceiurilor de navigare ale unui utilizator sunt esenţiale pentru personalizarea şi interactivitatea superioară oferită de site-uri în acest moment. În plus, asociate cu înregistrarea clienţilor pentru accesarea diferitelor resurse, duc la determinarea identităţii respectivilor vizitatori, împreună cu datele demografice şi cele de contact pentru fiecare, oferind astfel departamentului de marketing posibilităţi de analiză extrem de complexe.
4. Servicii automatizate
Aşa cum am menţionat anterior, există o mulţime de servicii automatizate în Internet, care pot furniza o mulţime de informaţii legate de succesul activităţii unui site. Plecându-se de la simpla evaluare a utilităţii site-ului (prezentată pe larg în capitolul următor), spre exemplu Eyetools, Inc. (www.eyetools.com) permit testarea paginilor unui website din perspectiva aranjării informaţiilor în pagină. Mai exact, pentru fiecare element al unei pagini testate, se poate determina gradul în care este solicitată atenţia unui vizitator pentru vizualizarea sa!
SiteAngel, un serviciu oferit de BMC Software (www.bmc.com), permite persoanelor care doresc să-şi testeze site-ul crearea unor scenarii tipice de acces, serviciu înregistrând toţi paşii corespunzători, incluzând spre exemplu click-urile mouse-ului, parolele utilizate, chiar şi numerele cărţilor de credit, pentru a testa de exemplu procesul de cumpărare online, încercând să determine eventualele probleme cu care utilizatorii site-ului se confruntă, probleme care ar putea fi remediate de clienţi.

0 comments: