Mixul de marketing online


A câştiga atenţia unei persoane care navighează pe Internet este un proces subtil care solicită timp şi eforturi substanţiale. Cybermarketingul este diferit de marketingul offline. Cybermarketingul este în principiu digital, nu ţine seama de spaţiu şi timp, este interactiv şi orientat către dialog, puternic relaţional cu faptele iar conceperea prestaţiilor de piaţă este îndreptată în mod direct către clienţi. Locul luptei pentru cotele de piaţă îl ia angajamentul pentru cota clientului; locul confruntării îl ia cultivarea relaţiei de parteneriat; asimetria de informaţii va fi abandonat în favoarea dialogului deschis.
Se pot prezenta câteva dimensiuni specifice cybermarketingului:
Individualizarea clienţilor pe o piaţă globală. Terminalul reţelei va reprezenta pentru cyberclient şi cyberconsumator vehiculul de a pătrunde în realitatea virtuală planetară, pentru a căuta, a solicita şi a-şi satisface nevoile şi cerinţele, oportunităţile de afaceri şi de a fi identificat de firme de afaceri prin particularităţile şi specificităţile acestor cerinţe, prin comportamentele de cumpărare şi consum, în mod individual şi personalizat;
Clientul nu este „stăpânul” ci „suveranul”, cel ce ia hotărârile în cunoştinţă de cauză şi care determină în final viitorul oricărei firme;
Angajarea clientului în rolul de partener, prin comunicare interactivă faţă de postura pasivă şi de comunicare confruntativă din marketingul tradiţional;
Abordarea inductivă de la clientul individual către grupul de clienţi şi nu deductivă, prin identificarea segmentului de clienţi şi/sau a pieţelor ţintă;
Circulaţia în timp real a informaţiilor, ce presupune participarea on-line, comunicarea directă şi interactivă;
Gândire digitală ce implică debarasarea de balastul mediilor învechite şi de aplicarea tehnologiile informatice care înseamnă a gândi, a vedea, a vorbi şi a simţi digital;
Agregarea pieţei este diferită pe Internet comparativ cu cea întâlnită în marketingul tradiţional. Web-ul, în particular, nu este considerat o piaţă de masă „mass market”(în ciuda numărului său), ci, mai degrabă, implică promovarea one-to-one, fiind un mediu de marketing de tip „pull” şi nu unul „push”;
Internetul via Web sprijină atât pieţele verticale, cât şi pieţele orizontale, depinzând de produsele companiilor şi de direcţia particulară pe care companiile doresc să o imprime activităţilor lor pe Web;
Cercetarea mediului extern pe Internet implică în general o privire mai accentuată asupra tehnologiilor, concurenţei şi culturii;
Inconvenientele marketingului offline: timpul enorm cheltuit cu multiplicarea, ambalarea produselor, cheltuielile cu distribuţia;
Mediul destins şi plăcut pentru culegerea de informaţii şi de petrecere a timpului on¬line.
Mediul digital are caracteristici speciale şi solicită specialistul în marketing din diverse puncte de vedere:
Este un mediu rapid, în care informaţiile circulă eficient şi cu viteză;
Este mediu în continuă schimbare – zilnic firmele îşi modifică site-urile, apar noi servicii, toate aceste punând la încercare capacitatea de adaptare şi spiritul de iniţiativă al marketerilor;
Noi pachete software şi noi elemente de hardware se dezvoltă într-un ritm exponenţial, de multe ori ele provenind din surse netradiţionale;
Oferă posibilitatea dezvoltării unei noi afaceri;
Cybermarketingul creează noi fluxuri de venituri, management şi distribuţie a informaţiei;
Astfel, în mediu digital, mixul de marketing se transformă treptat în acest context dintr-un agent al producătorului, într-unul al clientului. El trebuie să susţină activ şi consecvent (inclusiv) interesele cumpărătorului, în contextul relaţiilor şi reţelelor complexe ce se stabilesc în mediu, numai astfel realizându-se satisfacerea sa totală. Mixul de marketing proiectează şi coordonează procesele de pe piaţă atât în beneficiul organizaţiei, cât şi al clienţilor. De aceea s-au adăugat alte două componente la mixul de marketing: bazele de date de marketing în mediul digital şi procesul de interactivitate, asociind astăzi mixul de marketing în spaţiul virtual cu formula 4P+2D, unde D simbolizează dialog(interactivitate, feedback) iar al doilea D face referirea la suportul de organizare logică a datelor sub forma bazelor(Database marketing) şi depozitelor de date(Data Warehouse)
Pe Internet, cei patru 4P (produs, preţ, distribuţie, promovare) sunt abordaţi diferit faţă de mediul offline:
Produsele scoase pe piaţă pe Internet pot acum include orice produs şi serviciu;
Preţul pe Internet implică multe dintre aceleaşi preocupări ca şi în cazul preţului offline; companiile descoperă că preţul poate fi ajustat datorită concurenţei intense atunci când vând prin web;
• Distribuţia informaţiilor, produselor şi serviciilor prin reţea se realizează de cele mai multe ori Just in Time, cu costuri minime de ambalare, transport, livrare, depozitare;
• Promovarea site-urilor în sine, cât şi a informaţiilor, produselor şi serviciilor conţinute este eficientă, companiile ţintindu-şi cu precizie audienţa aflată atât online, cât şi offline.

0 comments: