Internetul ca mediu de afaceri


1. Segmentarea consumatorilor multimedia
Comunicaţiile prin intermediul Reţelelor IT&C au condus la apariţia de consumatori specifici care au generat apariţia de segmente de piaţă specifice:
1.1. Cybercumpărătorii
Aceştia sunt profesioniştii care petrec mult timp on-line, centraţi mai ales pe locurile unde îşi desfăşoară afacerile. Ei sunt cel mai adesea ingineri, tehnicieni şi cercetători, dar tot mai mulţi directori executivi şi manageri stau alături de aceştia în timpul explorării spaţiului virtual. Ei trebuie să ia decizii complexe de cumpărare care de obicei necesită culegerea unei mari cantităţi de date din surse dificil de localizat, într-un timp foarte scurt. Tehnologia on-line permite acest lucru, şi uneori o afacere importantă are ca punct de plecare această nouă media. Din punct de vedere al marketingului, investiţia iniţială în această tehnologie îşi poate dovedi mai târziu profitabilitatea.
1.2. Cyberconsumatorii
Ei sunt utilizatori casnici “agăţaţi” de serviciile comerciale on-line de pe Internet. Acest grup reprezintă “mina de aur” pe care industria comerţului şi a serviciilor de divertisment şi de petrecere a timpului liber speră să o exploateze. Marketerii şi furnizorii de servicii on-line trebuie să găsească modalităţi pentru a face mai atractivă cumpărarea on-line decât de la hipermarket-ul local.
1.3. Cybernavigatorii
Aceştia folosesc tehnologia on-line pentru a-şi extinde orizonturile de cunoaştere, pentru a-şi testa abilităţile şi pentru că, bineînţeles, este amuzant. Acest segment de piaţă este format în mod obişnuit din tineri cu spirit de iniţiativă, de avangardă. Dacă un site arată bine îl explorează, dacă nu, trec mai departe. Este un segment demografic pretenţios, dar prezintă atractivitate pentru marketeri, deoarece aceşti tineri sunt impulsivi şi influenţabili. Ei nu vor avea reticenţe în a cumpăra prin intermediul Internetului, dacă ceva le place sau îi interesează.
2. Caracteristici comune segmentelor de consumatori multimedia
A. Proactivitatea. Cyberconsumatorii sunt conectaţi şi înfometaţi după informaţii care să-i ajute în luarea unei decizii de cumpărare. Ei nu doresc în mod special să vadă o reclamă la un congelator ci mai degrabă să se conecteze la Internet pentru a vedea o demonstraţie interactivă, pentru a căuta date tehnice sau comparative cu ale mărcilor concurente.
B. Atractivitate din punct de vedere demografic. Segmentele sunt formate din oameni tineri, inteligenţi, cunoscători ai tehnologiei. Mai mult decât atât, le place genul de parcurgere interactivă a informaţiei. Dacă prezentarea îl atrage sau îi interesează ei vor răspunde chiar dacă e vorba de o reclamă sau un anunţ publicitar.
C. Preferarea informaţiei în format digital. Principalul motiv pentru care marketerii l-au avut când au început să ia în considerare prezenţa promoţională şi publicitară on-line, a fost observaţia că un segment de piaţă în continuă creştere preferă să primească şi să consulte informaţia în format digital interactiv. De fapt, studii recente au pus în evidenţă faptul că copii de nouă ani şi mai mici preferă mai degrabă computerul ca sursă de informaţii decât materialul tipărit.
Rămâne în sarcina marketerilor cercetarea şi luarea deciziei potrivite de a include media digitală în mixul de marketing alături de mijloacele tradiţionale: TV, radio, presă, marketing prin poştă.
4. Codul de etică al marketerului pe Internet12
Internetul, incluzând reţelele de calculatoare şi comunicaţiile on-line, a devenit un mediu important pentru activitatea de marketing pentru că oferă posibilitatea schimbului de informaţii şi accesul la pieţele întregii planete.
Codul de etică pentru marketingul pe Internet al Asociaţiei Americane de Marketing oferă directive şi indicaţii suplimentare pentru responsabilităţile etice ale acestei zone puternic dinamice a marketingului.
În continuare sunt prezentate o serie de principii de utilizare a Internetului:
Marketerii de Internet trebuie să evalueze riscurile şi să-şi asume responsabilităţile consecinţelor activităţilor lor. Ei trebuie să fie ghidaţi de următoarele principii:
Să susţină etica profesională de a nu aduce nici un prejudiciu drepturilor de confidenţialitate, proprietate şi acces;
Adeziunea la toate legile şi regulamentele aplicabile de a nu folosi marketingul pe Internet în mod ilegal;
Luarea la cunoştinţă a schimbărilor apărute în regulamentele care au ca obiect marketingul pe Internet;
Comunicaţiile eficiente către membrii organizaţiilor despre riscurile şi politicile din domeniul marketingului pe Internet;
Angajament organizaţional faţă de practici etice ale Internetului care să fie comunicate propriilor angajaţi şi clienţi.
• Confidenţialitatea: Informaţia primită de la consumatori trebuie să fie confidenţială şi folosită doar pentru scopuri exprese. Toate datele, în special cele despre clienţi trebuie protejate împotriva accesului neautorizat. Dorinţele exprese ale celorlalţi trebuie respectate, inclusiv referitor la trimiterea de e-mail-uri nesolicitate;
• Proprietate: Informaţia obţinută din sursele de pe Internet trebuie să fie autorizată şi corect documentată. Proprietarii informaţiei trebuie protejaţi şi respectaţi. Marketerii trebuie să respecte integritatea şi proprietatea deţinătorilor de computere şi reţele de computere;
• Acces: Marketerii trebuie să trateze accesul în conturi, parole şi alte informaţii ca fiind confidenţial, să studieze şi să examineze conţinutul doar atunci când sunt autorizaţi de responsabilă terţă parte. Integritatea altor sisteme informaţionale trebuie respectată vis-à-vis de plasarea informaţiei, publicităţii şi mesajelor.
5. Internetul ca instrument de afaceri
Internet13 reprezintă un instrument de vânzări şi marketing care oferă o nouă cale de a ajunge la clienţii potenţiali şi care ajută la îmbunătăţirea comunicaţiilor şi reducerea costurilor în cadrul companiei.
Internet permite ţinerea legăturii cu echipele de vânzări aflate la distanţă, cu angajaţii care trebuie să călătorească sau cu alte companii. Menţinerea legăturii nu înseamnă doar a trimite mesaje text. Internet permite trimiterea inclusiv a imaginilor, datelor video sau audio de la un utilizator la altul. Astfel, se poate crea un sistem de videoconferinţe sau videotelefonie care leagă doi sau mai mulţi utilizatori, sunetele şi imaginile fiind transmise “pe viu”. O aplicaţie simplă poate înlocui apelurile telefonice: fiecare utilizator are un microfon şi un speaker conectat la computerul lui şi sunetul este transmis prin Internet. Cel mai important însă este că sunetul şi imaginile video sunt transmise pe gratis fără facturi pentru convorbiri de lungă distanţă.
Videotelefonul prin Internet
Una din cele mai recente scheme este de a folosi Internetul ca pe un înlocuitor al furnizorului de servicii telefonice. Timpul pe Internet costă doar cât o convorbire locală şi totuşi se pot transmite informaţii în orice loc de pe glob. Tot ceea ce trebuie e să transmiţi sunetul în timp real şi se obţine o alternativă foarte ieftină a telefonului. Pentru a instala un sistem telefonic care foloseşte Internetul sunt necesare doar câteva elemente de hard suplimentare, un program software special şi eventual un videotelefon în locul banalului telefon fix sau mobil. Elementele de hard sunt: placa de sunet(sound blaster), un speaker, un microfon şi boxe. Cardul de sunet converteşte sunetul de la microfon într-o formă digitală şi face reversul când sunetul ajunge la speaker. Noile versiuni de browsere Web includ programele software necesare pentru a realiza aceste convorbiri telefonice; dacă nu se poate cumpăra aplicaţia NetPhone. Odată instalat software-ul este uşor de folosit, dar ambii vorbitori trebuie să fie conectaţi la Internet în acelaşi timp.
Videoconferinţele pe Internet
Un sistem mai dezvoltat faţă de cel descris anterior este de a transmite “pe viu” atât sunete cât şi imagini video prin Internet. Acesta permite audierea unor videoconferinţe cu alte persoane prin Internet fără a avea nevoie de legături prin satelit scumpe sau timp de studio.
Pentru aceasta trebuie, bineînţeles, cumpărate câteva componente de hard suplimentare: camere video digitale, videoproiectoare, ecrane electronice, componente multimedia şi să se instaleze softurile specializate pentru acest tip de aplicaţie. Calitatea imaginii şi sunetului depind de viteza legăturii prin Internet. Ideal ar fi o legătură ISDN şi un modem foarte rapid pentru a se descurca cu transmiterea imaginilor şi sunetelor.
E-mail marketing
Poşta electronică şi modalităţile ei de folosire sunt dezbătute mai în profunzime la sisteme informatice de marketing. Totuşi nu trebuie uitat că poşta electronică poate fi folosită pentru a trimite orice fel de date nu numai mesaje text. Softurile e-mail pot fi folosite pentru a trimite documente la membri forţelor de vânzare: fişiere imagini ale produselor noi, rapoarte de vânzare sau graficele de preţuri.
Poşta electronică este o modalitate excelentă de a ţine legătura cu clienţii trimiţându-le manuale actualizate, materiale noi despre produse sau chiar programe demonstrative pentru a le încerca.
Contactul la distanţă on-line cu angajaţii
Internet este instrumentul de afaceri perfect pentru a ţine legătura cu o reţea de birouri sau de angajaţi. Multe companii încep sa lucreze în colective de lucru on-line (groupware)14 să-şi creeze legături între reţelele interne din diferite clădiri sau ţări prin Internet. De fapt pentru ce trebuie să se cumpere şi să se instaleze legăturile ISDN sau linii între două companii, care sunt foarte scumpe, când acelaşi lucru poate fi realizat la costuri incomparabil mai mici prin utilizarea reţelele virtuale?
O utilizare de mare actualitate a Internetului este şi modalitatea foarte bună pentru angajaţii care se deplasează la partenerii strategici ai firmei (furnizori, clienţi), care călătoresc sau care lucrează acasă pentru a ţine legătura cu birourile. Pot fi trimise e-mail-uri oricărui utilizator sau fişiere cataloage sau documente colegilor care lucrează la ele.
În continuare sunt prezentate câteva modalităţi de reducere a costurilor şi de îmbunătăţire a comunicaţiilor online cu angajaţii:
. Folosirea e-mail-ului pentru a-i ţine informaţi pe cei care lucrează acasă;
. Trimiterea de informaţii, de fişiere imagini ale produselor, de rapoarte de vânzare
reprezentanţilor de vânzări care se deplasează la partenerii de afaceri; . Folosirea e-mail-ului automat pentru a trimite reprezentanţilor şi clienţilor informaţii ca răspuns la întrebările lor (cum ar fi listele de preţuri sau informaţii pentru distribuitori); . Instalarea unei baze de date de marketing şi vânzări online pentru clienţi şi echipe de vânzare pentru a verifica disponibilitatea unui produs în depozit printr-o legătură de date; . Instalarea unei pagini Web private sau a unei liste poştale pentru colegi pentru ale trimite “ponturi” de vânzare, zvonurile din domeniu sau alte informaţii ale companiei; . Crearea unui jurnal care să permită colegilor care lucrează la distanţă să stabilească întâlnirile la birou;
• Folosirea Internetului pentru videotelefoanele cu alţi colegi;
• Realizarea de video conferinţe cu alte birouri teritoriale ale companiei dispuse spaţial în oricare colţ al globului, la costul unei convorbiri locale;
• Folosirea Internetului ca mod de lega două sau mai multe reţele de birouri.
De ce este util Internet? – Concluzii
Pentru a concluziona acest capitol, trecem foarte pe scurt în revistă utilitatea Internet:
Există atât de multe informaţii disponibile pe Internet şi milioane de utilizatori care include nu numai firmele de toate tipurile dar după cum s-a constatat persoane individuale cu structuri socio-profesionale variate - deci o piaţă eterogenă din punct de vedere demografic dar destul de omogenă din punct de vedere al comportamentului de cumpărare.
Există baze de date online care acoperă statistici guvernamentale, informaţii financiare, preţurile acţiunilor, patente, surse de marketing, distribuitori, etc.
Pentru timpul liber există baze de date cu filme, cărţi, fan-cluburi, grupuri de discuţii, jocuri, etc care oferă un mediu distins şi plăcut de petrecere şi distracţie.
Internet face posibile discuţii pe probleme profesionale cu alţii, menţinerea la curent cu noile descoperiri şi bineînţeles reprezintă un nou mediu de afaceri.

0 comments: