Particularităţi de Marketing în evaluarea site-urilor


Pe lângă exigenţele de ordin general pe care un website trebuie să le satisfacă, acele instrumente folosite în scopuri de marketing (practic, majoritatea celor disponibile în Internet) ar trebui să satisfacă şi o serie de criterii direct legate de activitatea de Marketing.
Au fost înglobate aspecte care ţin de globalizare?
Internetul reprezintă un instrument în care distribuţia geografică a participanţilor este irelevantă, motiv pentru care reprezintă o modalitate ideală de adresare către piaţa globală. Însă deşi obstacolul geografic este depăşit, există în continuare un obstacol cultural care trebuie avut în vedere de către cei care se adresează unei audienţe mondiale. Astfel, este util ca site-ul să fie realizat în cel puţin câteva limbi de circulaţie internaţională, diversele sale variante să ţină seama de specificul cultural al publicului căruia i se adresează (semnificaţia culorilor, a formulelor de adresare, obiceiuri locale).
S-a ţinut seama de particularităţile utilizatorilor?
Ca instrument de marketing, un website poate fi realizat astfel încât să se adreseze în mod diferit pentru fiecare segment de vizitatori identificat. Mai mult, în Internet se pot realiza instrumente personalizate pentru fiecare vizitator, în funcţie de profilul socio-demografic şi de obiceiurile de cumpărare şi vizitare observate, realizându-se astfel o personalizare complexă a website-ului, fiind însă în prealabil necesară o înregistrare a utilizatorului pe site-ul respectiv, ca şi acordul său în utilizarea de fişiere de tip cookie.
Care este poziţia ocupată în piaţă de către site?
La nivelul Internetului, la fel ca şi în economia reală, există o serie de pieţe, locale sau distribuite, în funcţie de tipul de serviciu online oferit, ca şi de segmentul de vizitatori cărora li se adresează. Astfel, spre exemplu poate fi identificată o piaţă a produselor educaţionale în Marketing disponibile în Internet, sau o piaţă a magazinelor virtuale din România care oferă produse din domeniul IT. Plasarea la nivelul acestor pieţe se poate realiza prin consultarea unor servicii specializate care contorizează traficul siturilor de acelaşi profil, spre exemplu Trafic.ro în România (www.trafic.ro) sau a serviciilor de auditare a vânzărilor online, disponibile pe alte pieţe, un astfel de exemplu fiind panelul oferit de către PriceWaterhouseCooper’s în Statele Unite (www.pwc.com).
Dacă site-ul investigat este parte a unui consorţiu online?
In mod ideal, website-urile ar trebui să aibă parteneriate cu alte organizaţii, în special cele aparţinând clienţilor vizaţi de serviciile oferite sau a firmelor partenere, pentru o promovare reciprocă, prin intermediul schimbului de bannere sau de hiperlegături. Astfel, clienţii sunt capabili să viziteze website-urile partenere şi să-şi rezolve rapid problemele online. De
asemenea, poate fi vorba şi despre un parteneriat cu site-urile din aceiaşi categorie, în interiorul unui webring.
Dacă site-ul oferă avantaje pentru utilizarea serviciilor online?
În multe cazuri, clienţilor le este mai comod să utilizeze un serviciu din economia reală decât să apeleze la contrapartida sa din Internet, motiv pentru care utilizarea unor elemente de atracţie suplimentare este bine venită pentru a atrage clienţi. Astfel de instrumente ar putea fi din categoria vânzărilor la preţ promoţional, vânzării grupate sau oferirea unor premii.
Dacă site-ul strânge date despre clienţi prin intermediul website-ului?
Un website reprezintă un instrument ideal de colectare de date despre utilizatori, atât direct (prin înregistrare pe site şi feedback) cât şi indirect (prin fişiere de tip cookie). Aceasta va ajuta organizaţia să identifice şi să definească oportunităţile şi problemele, să monitorizeze şi să evalueze acţiunile de marketing şi performanţă.
Ce instrumente de branding sunt utilizate?
Prin website, organizaţia trebuie să ofere un nume (uşor de memorat şi reprodus), un termen, un semn, un simbol sau un design care să ajute clienţii să identifice website în raport cu alte produse similare din Internet. Logo-ul plasat în stânga sus identifică într-o manieră transparentă provenienţa informaţiei. Mai mult, plasarea sa nu este aleatorie, acesta fiind primul punct de citire al ochiului pe un ecran, având în vedere că „privirea are tendinţa să se deplaseze în sensul acelor de ceasornic şi se dedică în principal părţii stângi a câmpului vizual pentru dreptaci (si a celei drepte pentru stângaci), pauzele realizându-se în stânga, sus”69. Utilizarea de logo-uri şi de un design comun al paginilor reprezintă o modalitate frecventă de creare a unui sentiment de unitate a paginilor din site. Suplimentar, în Internet şi numele domeniului ales reprezintă un instrument de branding extrem de influent, anumite organizaţii fiind cunoscute aici strict în funcţie de acesta, şi nu după denumirea lor oficială (ex.: Amazon.com, Trafic.ro). De asemenea, este necesară utilizarea de adrese alternative, pentru a veni în preîntâmpinarea utilizatorilor cărora uită să completeze întregul URL. Astfel, site-urile ar trebui să se încarce indiferent dacă utilizatorul adaugă sau nu particula „www” în faţa adresei . De asemenea, în cazul în care utilizatorul uită să precizeze numele fişierului, este recomandabil ca pagina de gardă a site-ului să se intituleze index, default sau home, denumiri căutate automat de browsere atunci când resursa solicitată nu este precizată (se specifică doar adresa serverului în URL). Vizitatorii au nevoie să ştie pe ce website se află, astfel că un logo sau a un titlu al paginilor, care să includă denumirea site-ului reprezintă un alt element apreciat în această secţiune.

0 comments: