Interesul, apropierea manifestata faţă de utilizatori


Utilizarea unor elemente tehnice corecte şi complexe poate fi inutilă în asigurarea unui succes pentru site-ul Web realizat dacă acesta este dificil de utilizat de către un utilizator tipic. Aceasta se traduce printr-o preferinţă pentru o navigabilitate uşoară, cu posibilitatea de a găsi cu uşurinţă informaţia de contact, în cazul în care utilizatorii au cereri adiţionale.
Există instrumente de navigare facile?
O navigaţie facilă în interiorul site-ului presupune realizarea de instrumente clare şi eficace de navigare în fiecare pagina. În termeni generali, aceasta ar presupune existenţa unei hiperlegături vizibile către pagina de întâmpinare a site-ului (index, default sau home) în toate paginile acestuia, existenţa unei hărţi sau a unui index pentru site-ul respectiv, pentru a le permite utilizatorilor să se orienteze rapid în site, existenţa unor meniuri desfăşurate în pagină, de tipul Index>>Produse>>Casetofoane>>Panasonic pentru ca utilizatorii să aibă o idee generală despre locul în care se găsesc în interiorul site-ului, respectiv disponibilitatea unui motor de căutare în interiorul site-ului, pentru a permite utilizatorilor să găsească rapid informaţiile căutate. Mai mult, pentru comoditatea şi o bună orientare a utilizatorilor, este necesar ca elementele de navigaţie (hiperlegături, butoane, bannere, meniuri) să se afle în aceiaşi zonă pe toate paginile din site. Per total, este necesară evaluarea uşurinţei cu care utilizatorii pot accesa conţinutul site-ului, structura de navigaţie fiind cât mai intuitivă şi accesibilă. În sfârşit, paginile aflate pe acelaşi nivel în structura ierarhică a site-ului, ca şi nodul rădăcină (pagina de întâmpinare) şi nodurile frunză (paginile de pe ultimul nivel ierarhic) ar trebui sa fie posibil de accesat direct din fiecare pagină a website-ului.
Hiperlegăturile respectă regulile generale de utilitate?
Hiperlegăturile reprezintă un element esenţial în realizarea paginilor Web, stând la baza navigaţiei din Internet. Astfel, hiperlegăturile trebuiesc identificate ca atare cu uşurinţă, iar textul sau imaginile folosite să fie sugestive pentru resursele la care fac referinţă. De asemenea, textele folosite pentru prezentarea hiperlegăturilor trebuie să fie inteligibile şi logice şi în cazul în care nu sunt folosite în navigaţie, aceasta presupunând în primul rând că textele care fac referire în mod direct la procesul de navigaţie (de genul „Apasă aici”) sunt percepute ca neprofesionale şi, uneori, hilare de către vizitatori. Deşi butonul „Back” oferit de către browser-ul folosit de utilizatori pentru a naviga în Internet nu trebuie dezactivat, în caz contrar utilizatorii simţinudu-se „prizonieri”, de asemenea nu trebuiesc forţaţi utilizatorii să apeleze la el pentru a-şi continua navigaţia, acest lucru fiind valabil atunci când în site există aşa-numite „fundaturi” (deadend pages), pagini care nu oferă nici o altă opţiune pentru continuarea navigaţiei. Evident, hiperlegăturile nefuncţionale, ar trebui să lipsească în totalitate din paginile unui site, testarea existenţei resurselor la care fac trebuind efectuată periodic. În sfârşit, hiperlegăturile ar trebui să păstreze culorile tradiţionale (albastru pentru cele nevizitate, roşu sau mov pentru cele active sau vizitate) pentru a fi mai uşor identificabile.
Dacă informaţiile esenţiale sunt uşor accesibile?
Accesibilitatea informaţiilor importante pentru vizitatori reprezintă un criteriu important de apreciere a utilităţii unui website. Astfel, paginile accesate frecvent, precum pagina principală, harta site-ului sau pagina de contact trebuie să fie prezente în zonele de navigaţie la nivelul fiecărei pagini din site. De asemenea, informaţiile importante trebuie accesate utilizându-se un număr minim de paşi, o regulă empirică utilizată în Internet precizând că informaţiile frecvent accesate nu ar trebui să fie disponibile cu un număr de cel mult trei click-uri cu mouse-ul. De asemenea, prezenţa unui titlu clar la nivelul fiecărei pagini ajută utilizatorii să se orienteze rapid în site şi să decidă dacă informaţiile căutate se află în pagina curentă sau nu. Hiperlegăturile care referă pagina în care se găsesc (cu excepţia hiperlegăturilor interne) sunt, de asemenea, percepute de utilizatori ca o dovadă de lipsă de profesionalism şi neseriozitate în realizarea site-ului.
Există alternative pentru frame-uri?
Tehnologia frame-urilor a apărut abia în 1997, iar utilizatorii care folosesc browsere mai vechi de această dată nu au posibilitatea de a vizualiza paginile care o folosesc. În plus, o bună parte dintre utilizatorii Internetului consideră frame-urile deranjante sau depăşite, motiv pentru care au o părere similară faţă de site-urile care le folosesc. De asemenea, în cazul în care optează pentru folosirea acestei tehnologii, site-urile trebuie să ofere o pagină de tipul non-frames, în care fie să realizeze acelaşi conţinut prin tabele de formatare, fie, la nivel minim, să ofere utilizatorilor care nu pot vizualiza conţinutul informaţional o scurtă informare despre faptul că site-ul foloseşte frame-uri, respectiv despre informaţiile conţinute.
Au fost incluse hiperlegături către plug-in-urile folosite?
Anumite site-uri aleg să folosească, din diferite motive, tehnologii complexe de prezentare a paginilor, tehnologii care nu fac parte dintre standardele stabilite pentru Internet. În acest caz, browserele lor trebuiesc completate cu anumite programe oferite de producătorii acestor tehnologii, cunoscute sub denumirea de plug-in. Astfel de exemple includ MacroMedia Flash, Adobe Acrobat Reader sau QuickTime Player, site-urile considerate necesitând hiperlegături către paginile firmelor producătoare.
Care sunt modalităţile de feedback accesibile utilizatorilor?
După cum spuneam, un website reprezintă în primul rând un instrument de marketing, iar din această perspectivă este vitală utilizarea unei mijloc oferit utilizatorilor de a-i contacta pe cei care administrează site-ul (webmaster). Astfel, metoda minimă de feedback este oferirea unei adrese de e-mail pentru contact, a unui număr de telefon sau de fax pentru contact, situate într-o zonă uşor accesibilă a fiecărei pagini, sau a unei pagini dedicate a site-ului. De asemenea, paginile de succes în Internet în majoritatea lor oferă instrumente specializate din categoria formularelor de contact, a paginilor de ajutor (help) sau a celor de tip FAQ (Frequently Asked Questions), care răspund problemelor majore pe care le pot întâmpina utilizatorii pe parcursul navigaţiei. În plus, există posibilitatea utilizării unui serviciu de relaţii cu clienţii online, care poate utiliza o tehnologie din categoria forum (text sau audio) sau videoconferinţă.
Paginile pot fi vizualizate şi în browsere de tip text?
Browserele de tip text, folosite de aproximativ 5% dintre persoanele care accesează Internetul68 (care încarcă paginile web mult mai rapid decât browserele tradiţionale), ignoră conţinutul grafic al paginilor. În aceste condiţii, se utilizează atributele ALT pentru etichetele HTML, ce permit utilizarea unui text alternativ pentru pagini. Similar, structura de navigaţie ar trebui să includă şi hiperlegături bazate pe text pentru accesarea paginilor site-ului, nu doar meniuri grafice sau active.
Elementele de tip imagemap sunt încărcate în browser?
Un element de tip imagemap reprezintă o poză utilizată nu pentru una, ci mai multe hiperlegături, prin asocierea diferitelor zone ale pozei cu URL-uri distincte. Există posibilitatea încărcării descrierilor asociate acestor pagini în browserul clientului, sau păstrării acestor descrieri pe serverul pe care este stocat site-ul. A doua variantă este mai uşor de implementat, dar necesită un timp mai lung de aşteptare pentru utilizatori.
Se abuzează de pop-up-uri?
După cum am arătat în capitolul anterior, ferestrele de tip pop-up sunt considerate extrem de deranjante de către utilizatori, motiv pentru care utilizarea lor ar trebui restricţionată pe cât posibil, eventual strict pentru mesaje de eroare cu efect semnificativ asupra sesiunii de navigaţie, sau pentru a reaminti vizitatorului elemente esenţiale pe care le-a scăpat din vedere.

0 comments: